Europarlamentarul român care a votat împotriva regulamentului UE privind consolidarea luptei împotriva traficului de migranți
de Maria-Ecaterina Nistor
Noul regulament european privind consolidarea cooperării polițienești împotriva traficului de migranți și a traficului de persoane abordează o problemă gravă: rețelele criminale transformă exploatarea oamenilor într-o „afacere” de miliarde, traficul de migranți generând peste 5 miliarde de euro anual doar în UE, potrivit estimărilor Comisiei Europene.
În acest context, Parlamentul European a votat poziția sa legislativă, bazată pe acordul provizoriu negociat cu Consiliul, care reconfigurează rolul Europol și actualizează instrumentele de cooperare polițienească transfrontalieră.
În acest context, Parlamentul European a votat poziția sa legislativă, bazată pe acordul provizoriu negociat cu Consiliul, care reconfigurează rolul Europol și actualizează instrumentele de cooperare polițienească transfrontalieră.
Ce își propune noul regulament
Propunerea de regulament face parte din pachetul legislativ pentru combaterea traficului de migranți, prezentat de Comisia Europeană în noiembrie 2023. Acest pachet include 2 acte distincte:
1. Regulamentul de consolidare a cooperării polițienești și de întărire a rolului Europol în combaterea traficului de migranți și a traficului de persoane
2. O nouă directivă privind prevenirea facilitării intrării, tranzitului și șederii neautorizate în UE
Cele două inițiative merg împreună: regulamentul întărește instrumentele polițienești și cooperarea la nivel european, iar directiva clarifică și actualizează normele privind incriminarea facilitatorilor și funcționarea investigațiilor.
Astfel, noul regulament urmărește 4 obiective principale:
- Crearea Centrului European împotriva Traficului de Migranți
- Schimb mai rapid și mai complet de informații între țările UE
- Sprijinul direct al Europol pentru anchete și operațiuni
- Resurse dedicate și acțiune mai coordonată la nivel european
Dezbaterea din plenul Parlamentului European
Dezbaterea în plen a pus față în față două cadre de interpretare: securitate și cooperare polițienească, pe de o parte, și riscuri pentru drepturile fundamentale și actori umanitari, pe de altă parte.
Dezbaterea în plen a pus față în față două cadre de interpretare: securitate și cooperare polițienească, pe de o parte, și riscuri pentru drepturile fundamentale și actori umanitari, pe de altă parte.
Raportorul Jeroen Lenaers (PPE, Olanda) a insistat asupra faptului că noul text întărește cooperarea practică între poliții și codifică, pentru prima dată, rolul Centrului UE pentru Migrație și Azil pentru Europol, privind schimburi structurate de informații.
În numele Comisiei Europene, Dubravka Šuica a numit fenomenul fără echivoc: „traficul de migranți este diabolic”. Ea a invocat inițiative transfrontaliere deja în derulare, inclusiv un hackathon care a generat sute de piste investigative pe ruta mediteraneană, și a anunțat alocări de până la șase milioane de euro pentru acțiuni comune.
Din partea social-democraților, Thijs Reuten (S&D, Olanda) a rezumat logica de fond a regulamentului: „Infracțiunile transfrontaliere sunt cel mai bine combătute prin abordări transfrontaliere.” Argumentul central al susținătorilor este că niciun stat membru nu poate, singur, demonta rețele globale, bine finanțate, care operează simultan pe mai multe rute.
Nikola Minchev (Renew, Bulgaria) a vorbit despre dimensiunea structurală a fenomenului: familii care își riscă viața pe rute periculoase, în timp ce rețelele criminale acumulează profituri de miliarde, folosind logistica, platformele online și documente frauduloase pentru a transforma vulnerabilitatea în business.
Din partea Verzilor/ALE, Sergey Lagodinsky (Germania) a recunoscut soliditatea bazei juridice (articolul 88(2) TFUE), dar a avertizat că textul „slăbește esența Uniunii noastre, mută resursele de la protecție și alimentează incriminarea migranților, refugiaților și solicitanților de azil, precum și a actorilor umanitari.”
El a subliniat lipsa unei evaluări de impact din partea Comisiei și a criticat extinderea schimbului de date biometrice cu țări terțe, fără garanții suficient de robuste. Ţinte similare apar și în Opinia 4/2024 a Autorității Europene pentru Protecția Datelor (EDPS), care recunoaște obiectivul legitim de a combate traficul, dar pune sub semnul întrebării proporționalitatea unor prevederi și suficiența garanțiilor pentru dreptul la viață privată și protecția datelor.
Pentru Verzi și o parte dintre eurodeputații de stânga, riscul este ca un text născut din nevoia de a lovi rețelele criminale să ducă, în practică, la:
- colectarea și prelucrarea masivă de date despre persoane aflate în mișcare,
- cooperare cu regimuri terțe cu standarde reduse de drepturile omului,
- și o delimitare încă insuficientă între contrabandiști și persoane sau organizații care oferă ajutor umanitar.
Intervențiile europarlamentarilor români
Intervențiile românești au pus accentul în principal pe dimensiunea de securitate și pe nevoia de a trata traficul de migranți ca infracțiune transnațională organizată, nu ca efect colateral al migrației.
Georgiana Teodorescu (ECR): „Europa trebuie în sfârșit să trateze traficul de migranți ca afacerea criminală transnațională care a devenit. Crearea centrului european împotriva traficului de migranți este o decizie corectă.”
Loránt Vincze (PPE) a insistat asupra caracterului profund exploatator al rețelelor: „Activitatea acestor rețele nu este migrația ilegală, ci comercializarea speranței umane pentru profit.”
Pentru Vincze, miza este să mutăm accentul politicii europene de la reacția la „criză”, la destructurarea sistematică a lanțului criminal: de la recrutare, la transport și „servicii” conexe (documente false, coruperea unor funcționari, rute alternative după închiderea unei frontiere). Scăderea recentă a traversărilor ilegale, invocată în plen, este prezentată ca semn că presiunea coordonată asupra rețelelor poate produce rezultate, cu condiția menținerii cooperării operaționale.
Acordul provizoriu asupra regulamentului a fost adoptat cu 556 de voturi „pentru”, 74 „împotrivă” și 7 abțineri.
28 de europarlamentari români au votat în favoarea acestui acord:
PPE:
Bogdan, Buda, Falcă, Hava, Motreanu, Mureşan, Popescu, Vălean, Vincze, Winkler
S&D:
Benea, Cristea, Dîncu, Grapini, Muşoiu, Negrescu, Nica, Tudose
Renew Europe:
Barna, Vasile-Voiculescu
ECR:
Axinia, Piperea, Sturdza, Târziu, Teodorescu, Terheş
Neafiliați (NI):
Iovanovici Șoșoacă
28 de europarlamentari români au votat în favoarea acestui acord:
PPE:
Bogdan, Buda, Falcă, Hava, Motreanu, Mureşan, Popescu, Vălean, Vincze, Winkler
S&D:
Benea, Cristea, Dîncu, Grapini, Muşoiu, Negrescu, Nica, Tudose
Renew Europe:
Barna, Vasile-Voiculescu
ECR:
Axinia, Piperea, Sturdza, Târziu, Teodorescu, Terheş
Neafiliați (NI):
Iovanovici Șoșoacă
Singurul europarlamentar român care a votat împotrivă a fost Nicu Ștefănuță, de la Verzi.
Niciun europarlamentar român nu s-a abținut.
